poniedziałek, 21 września 2015

DIETA Co jeść gdy walczysz z nerwicą i depresją?

5 WAŻNYCH ZASAD ŻYWIENIOWYCH:

1. Kwasy Omega-3

Znajdują się w rybach (szczególnie łosoś, tuńczyk, sardynki), skorupiakach, tofu, migdałach, orzechach włoskich, jak również w niektórych olejach roślinnych, takich jak olej lniany, arachidowy i rzepakowy

 2. Witamin z grupy B (szczególnie niacyna czyli B3 i kobalamina czyli B12, również witaminy C i E oraz kwas foliowy)

Głównym źródłem witaminy B3 w mg/100g produktu w diecie są: 
  • drożdże piwne - 35,5 mg/100g
  • orzechy ziemne - 24,2 mg/100g
  • otręby pszenne - 21 mg/100g
  • rośliny strączkowe, 
  • sery, 
  • masło orzechowe i orzechy, 
  • odtłuszczone mleko, 
  • suszone brzoskwinie - 8,2 mg/100g
  • pełne ziarno zbóż - 5,2 mg/100g 
  • migdały - 4,7 mg/100g
  • kasza gryczana - 4,0 mg/100g
  • soja - 2,9 mg/100g
  • grzyby
  • pomidory - 1,4 mg/100g. 

Na polepszenie wchłaniania witaminy B3 wpływają: kompleks witamin B, witamina B1, witamina B2, witamina B5, witamina C, fosfor, chrom!

Głównym źródłem witaminy B12 jest mięso wołowe, drobiowe, podroby, ryby, owoce morza, mleko, sery oraz jaja.


 3. Minerały (kluczową rolę odgrywa magnez, ważne są też żelazo, selen, wapń oraz cynk)

Magnez znajdziemy w: (mg na 100 gr)

kakao 16%, proszek420
słonecznik, nasiona359
migdały269
kasza gryczana218
fasola biała, nasiona suche169
czekolada gorzka165
orzechy pistacjowe158
orzechy laskowe140
płatki owsiane129
ryż brązowy110
czekolada mleczna97
natka pietruszki69
chleb żytni razowy64
chleb graham62
kasza jęczmienna, perłowa

Żelazo:
Produktymg żelaza w 100 g produktu
podroby (wątroba, nerki)
suche nasiona roślin strączkowych
natka pietruszki
> 4
pieczywo i inne produkty zbożowe
mięso, drób, jaja
1 - 4
mleko i produkty mleczne, ziemniaki, ryby, owoce, ryż, warzywa< 1

Selen

Najbogatsze źródła selenu:
orzechy brazylijskie
tuńczyk
nasiona słonecznika
wątroba, serce, nerki wieprzowe, wołowe i cielęce
owoce morza i ryby (szczególnie śledzie)
czosnek i cebula
brązowy ryż, pieczywo razowe
kiełki pszenicy, otręby pszenne, ziarna kukurydzy
drób (spora ilość w jajach)
drożdże
 
Cynk
ProduktZawartość cynku (mg/100 g produktu)ProduktZawartość cynku (mg/100 g produktu)
Ostrygi16-176Nasiona dyni10
Kiełki pszenicy12Arbuz10
Ziarna sezamu10Gorzka czekolada9,6
Rostbef wołowy10Jagnięcina4,2-8,7
Wątroba cielęca12Orzeszki ziemne6,6


 4. Alkalizujące pożywienie. Przy zakwaszonym pH organizm traci równowagę, również nasz mózg!

Dieta powinna się składać:


W 80 % z produktów zasadotwórczych i obojętnych
W 20 % z produktów kwasotwórczych

Produkty wysoko kwasotwórcze PH 5,9 - 5,0:


  • Mięso i wędliny - szczególnie wieprzowina
  • Cukier i produkty zawierające cukierodkwaszanie-organizmu-acidoza-produkty-zakwaszające-wędliny
  • Sztuczne słodziki
  • Biała mąka pszenna i produkty pochodne
  • Biały ryż
  • Sery żółte
  • Kawa
  • Czarna herbata
  • Kakao i czekolada
  • Sól

Produkty średnio kwasotwórcze PH 6,9 - 6,0:



  • Ryby
  • Jaja
  • Chleb żytni
  • Płatki zbożowe
  • Makaron pełnoziarnisty
  • Ryż brązowy
  • Orzeszki ziemne
  • Piwo

Produkty słabo kwasotwórcze PH do 7,0:


  • Twaróg
  • Orkisz i pełnoziarniste produkty orkiszowe
  • Kasza gryczana
  • Makaron sojowy
  • Orzechy laskowe i orzechy nerkowca
  • Otręby
  • Fruktoza

Produkty neutralne pH 7,0:

  • Masło świeże
  • Śmietana
  • Serwatka
  • Jogurt naturalny
  • Oleje roślinne

Produkty wysoko zasadotwórcze pH 9,0 - 8,1:


  • Warzywa: bakłażany, dynie, cukinie, ogórki, sałaty liściaste, botwina, szpinak (surowy - sałatki), czarna rzodkiewodkwaszanie-organizmu-acidoza-produkty-odkwaszające
  • Soki warzywne świeże bez cukru
  • Owoce: kiwi, arbuz, ananas
  • Soki owocowe świeże bez cukru
  • Owoce: daktyle, figi, rodzynki
  • Grzyby: prawdziwki, kurki

Produkty średnio zasadotwórcze pH 8,0 - 7,1:


  • Warzywa: buraki, brokuły, kapusta, marchew, seler, pomidory, chrzan, fasolka szparagowa, kalarepa, por, szczaw, szpinak (gotowany)
  • Owoce: dojrzałe banany, słodkie brzoskwinie, mandarynki, pomarańcze, cytryny, maliny, truskawki, awokado, dojrzałe winogrona

Produkty słabo zasadotwórcze pH do 7,0:



  • Warzywa: kalafior, cebula, roszponka, kiełki pszenicy i orkiszu
  • Owoce: wiśnie, czereśnie, dojrzałe jabłka, gruszki, śliwki
  • Zielona herbata
  • Oliwa z oliwek
  • Migdały
  • Maślanka

Używki i napoje alkoholowe:

  • Kawa czarna działa silnie zakwaszająco
  • Kawa zbożowa działanie od neutralnego do lekko zasadowego
  • Czarna herbata - działa silnie zakwaszająco
  • Herbata zielona - działanie słabo zasadotwórcze
  • Wytrawne wino - działanie słabo zasadotwórcze
  • Piwo ― działanie lekko lub średnio kwasotwórcze
  • Alkohole wysokoprocentowe


 5. Umiarkowanego ruchu na świeżym powietrzu: spacer minimum 30 minut żwawym krokiem potrafi czynić cuda, poprawia nastrój, dotlenia i alkalizuje.

RUCH RUCH I JESZCZE RAZ RUCH :-)

środa, 16 września 2015

BATERIE NAŁADOWANE powrót do pracy

Jak było?
Cuuudownie. Zwiedziłam prawie wszystkie miejsca, które szczegółowo zaplanowałam. Wysokie klify, zabójczo piękne zamki wiszące nad brzegiem morza, magiczne uprawy winorośli i oliwek. Magia i to nie tylko dla oczu, również dla podniebienia, którą przypłaciłam małą nadwyżką kg.

Karmiłam się słońcem i odpoczywałam od codzienności. To była dobra decyzja i wbrew lękom, że pewnie trafi mi się spadek nastroju lub stany lękowe wszystko wyszło lepiej niż chciałam.

Samopoczucie miałam wspaniałe, choć zdążył się dzień słabszy, ma to raczej więcej wspólnego z kacem niż z chorobom. No ale co tu się dziwić, udałam się do kraju w którym serwuje się wyśmienite wino, a ja przecież kocham ten czerwony trunek. Co by nie było incydent nie warty wspomnienia :-)

Z moją szaloną damską ekipą zrobiłyśmy 3 dniową objazdówkę wypożyczonym samochodem i zaliczyłyśmy najważniejsze MUST BE na wyspie. To był extra czas i cieszę się, że nie spędziłam go na hotelowym basenie.

Teraz siedzę już znowu przy biurku i nadrabiam wakacyjne zaległości. Plan to jak nie dać się jesiennej chandrze, co u osoby depresyjnej oznacza stan myśli ciemnych i nieokiełznanych. Póki co nie czuję go za plecami, ale ile razy już wracał. Milion pięćset.

Pozdrawiam Was cieplutko i życzę dużo ZDROWIA,

czwartek, 3 września 2015

20 000 DZIĘKUJę, że jesteście



Nie wiem kiedy to się stało, ale weszło Was już 20 000.

Dla mnie to wielkie WOW i nie dlatego, że chcę zostać sławną blogerką z depresją lękową- egh- Jak to brzmi :-/

Czy wyznaczyć nowe trendy w nerwicy i depresji- zgrozo?!

Chodzi o to, że dzięki Wam czuję, że nie jestem sama. Gdy nachodzi mnie parszywy dzień wyrzucam jego ciężar na te strony i wtedy lepiej widzę, co tak naprawdę się pod tym kryje. Jak osiągam sukcesy, zaraz pragnę się nimi podzielić. Dlaczego? Ponieważ zżyłam się z Waszą obecnością, choć wcale nie rozmawiamy, jesteśmy dość blisko z różnych stron monitora.

Dziękuje,

Lena,


wtorek, 1 września 2015

Lato odchodzi... dolegliwości wracają

Byłoby pięknie gdyby mój stan był dobry do urlopu.
Jednak ten tydzień na to nie wskazuje.

Zaczęły się uciski szyi, smutek, lekki niepokój i wielka niechęć do wszystkiego.
Jak wrócę z urlopu poszukam lekarza, bo moja Pani psychiatra z NFZ sama potrzebuje pomocy.

Tymczasem, jeśli macie kogoś sprawdzonego piszcie do mnie na priv.

W najbliższym czasie planuję w końcu zacząć gromadzić oszczędności. Wczoraj bliska mi osoba dostała wypowiedzenie i to mnie zmotywowało do zabezpieczenia się "na wszelki wypadek". To już kolejna zwolniona koleżanka, wiec trochę mi smutno, że taki rzeczy  mają miejsce po tylu latach pracy.

Zastanawiam się co będzie później. Jak już się ma te 45-50 lat, jest co raz ciężej. Rzesza studentów gotowa jest pracować za niskie pensje, a Ty stajesz się nieopłacalna. A przecież w myśl nowych przepisów mamy tyrać do 67 roku życia. Matko jeszcze tyyyyle lat.

Ze wszystkich rzeczy najbardziej boję się że tak już będzie zawsze. Martwię się że depresja zostanie do końca mych dni, a moją rolą jest nauczyć się z nią żyć. To nie wystarczy, muszę mieć motywację że mogę z tego wyjść. Do tego cholerne Państwo nie ma systemu leczenia takich zaburzeń. Psycholog co 3,4 tygodnie to za mało. Dla prawidłowo prowadzonej terapii powinno być minimum raz w tygodniu. Czyli te wszystkie pieniądze wydane przez Państwo na psychologów idą w błoto. Dodatkowo, ludzie z cięższymi lękami powinni mieć jakieś miejsca pracy. Tyle jest takich osób, które mogłyby wykonywać zdalne zawody, a nikt nie chce ich zatrudniać. Myślę, ze wiele z nich dużo szybciej stanęłoby na nogach, gdyby mogły czuć się potrzebne. Nikt o tym nie myśli, wolą zapychać szpitale psychiatryczne i faszerować mało skutecznymi lekami. ABSURD.

Jestem zła na system zdrowia (a raczej niezdrowia). Na moją popiep... rodzinę, na WSZYSTKO.